Na u¿ywanie ¶wiate³ w dzieñ wydali¶my kilka miliardów z³. Liczba wypadków nie spad³a, przez rok do atmosfery trafi³o niepotrzebnie pó³ miliona ton dwutlenku wêgla Od 1 stycznia tego roku w Austrii zlikwidowano obowi±zek jazdy z w³±czonymi ¶wiat³ami mijania w dzieñ. W Europie wiêcej ju¿ jest pañstw, które nie ¿±daj± w³±czania ¶wiate³. Tymczasem od kwietnia zesz³ego roku przepis ten wprowadzono w Polsce. Po roku wiadomo ju¿, ¿e na nowym przepisie zarobili g³ównie dostawcy ¿arówek, których sprzeda¿ wzros³a o ponad 60 proc., i bud¿et pañstwa, bo o 0,5 procent wzros³o zu¿ycie paliwa przez 15 mln krajowych i 72 mln jad±cych tranzytem aut. Dodatkowe paliwo kosztowa³o kierowców 2,1 mld z³otych. Nowy przepis nie da³ efektów, bo wzros³a liczba wypadków. Organizatorzy koalicji na rzecz jazdy z w³±czonymi ¶wiat³ami twierdz±, ¿e nie maj± jeszcze danych potwierdzaj±cych s³uszno¶æ tego rozwi±zania.
Wed³ug Ministerstwa Infrastruktury rok to za ma³o, aby oceniaæ skuteczno¶æ przepisu. Potwierdza jednak, ¿e mimo obowi±zku u¿ywania ¶wiate³ w 2007 r. wydarzy³o siê wiêcej wypadków ni¿ w roku 2006, w tym wiêcej zderzeñ czo³owych pojazdów.
– Ze statystyk wypadków drogowych, które wydarzy³y siê w ci±gu dnia w miesi±cach maj – sierpieñ 2007 i 2006 r., wynika, ¿e nie ma zmian na lepsze. Wypadków i ich ofiar by³o w 2007 roku wiêcej ni¿ rok wcze¶niej, a przecie¿ mia³o ich byæ a¿ o 20 proc. mniej! Wniosek jest prosty: jazda ze ¶wiat³ami mijania nie przynios³a oczekiwanego zmniejszenia liczby wypadków. Trzeba natomiast siê zastanowiæ nad kosztami tego rozwi±zania – twierdzi S³awomir Go³êbiowski, ekspert Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego. Podkre¶la, ¿e z nietrafionego rozwi±zania wycofuje siê powoli Komisja Europejska, która pod koniec 2007 r. uzna³a, ¿e nie bêdzie zachêcaæ do wprowadzania tego obowi±zku. Koszty paliwa, zu¿ytego w ci±gu roku przez pojazdy poruszaj±ce siê z w³±czonymi ¶wiat³ami mijania w ci±gu dnia, to 650 milionów z³otych wyrzuconych w powietrze z kieszeni w³a¶cicieli tych samochodów bez ¿adnego dodatniego efektu. Uwzglêdniaj±c do tego, ¿e 70 milionów samochodów jad±cych tranzytem tysi±c kilometrów dodatkowo na paliwo wydaje ok. 20 z³otych, uzyska siê razem 1,44 miliarda. Razem jest to wiêc rocznie ponad 2,1 miliarda z³otych z kieszeni w³a¶cicieli samochodów. Oko³o 60 proc. trafia do bud¿etu jako podatek.
http://rp.pl/artykul/5,123668.html