Author Topic: Popro¶ Bono o udzia³ w akcji przeciwko DRM  (Read 5445 times)

0 Members i 1 Go¶æ przegl±da ten w±tek.

minder

  • Master of Disaster
  • Administrator
  • *
  • Posts: 5573
  • Karma: +13/-3
  • Gender: Male
  • Wokó³ sami lunatycy...
    • mindr.
Popro¶ Bono o udzia³ w akcji przeciwko DRM
« on: 2006-06-30, 12:32:36 »
http://defectivebydesign.org/petition/bonopetition

T³umaczenie tre¶ci listu:
Quote
Drogi Bono,

Po¶wiêci³e¶ wiêksz± czê¶æ swojego ¿ycia walce w s³usznych sprawach naciskaj±c na mocodawców i elity polityczne, by wymóc pozytywne zmiany. W ten sam sposób jak wzywa³e¶ do dzia³ania ¶wiatowych przywódców, teraz my wzywamy Ciebie by¶ przyjrza³ siê sprawom wokó³ Cyfrowego Zarz±dzania Restrykcjami (Digital Restrictions Management, DRM) i przy³±czy³ siê do nas ¿±daj±c zerwania kajdan dla technologii i kultury.

Przemys³ fonnograficzny utrzymuje, ¿e je¿eli nie wymusz± tych kajdan, to wymiana muzyki w sieci bêdzie zgubna dla artystów. S³yszeli¶my te argumenty w latach 1900-tnych, kiedy publicy¶ci muzyczni narzekali, ¿e powstaj±cy przemys³ muzyczny przejmuje profity kompozytorów. S³yszeli¶my je ponownie w latach 1980-tych, kiedy przedstawiciele koncernów przekonuj±co przekonywali, ¿e magnetowid zniszczy przemys³ filmowy, a kasety magnetofonowe zabij± muzykê.

We wszystkich tych przypadkach ludzie kopiowali, wymieniali, dzielili siê - tak jak robi± to teraz. W ka¿dym przypadku nastêpowa³a eksplozja zainteresowania kultur±. Wiêcej, nie mniej, sztuki zosta³o stworzone. Wiêcej, nie mniej, pieniêdzy zosta³o zebrane przez firmy - co prawda koncerny nie zawsze dba³y o wspieranie muzyków. Fakty s± takie, ¿e im wiêcej sztuki do¶wiadczamy jako spo³eczeñstwo, tym wiêcej sztuki doceniamy. Kopiowanie i dzielenie siê stwarza wiêcej mi³o¶ników sztuki, którzy mog± wspieraæ wiêcej artystów. Kopiowanie i dzielenie zawsze ¿ywo wspiera³y bujny rozwój muzyki.

Muzyka zmienia siê wraz z technologi±. Dziêki cyfrowym narzêdziom m³odzi ludzie remiksuj± i eksperymentuj± z muzyk± i sztukami wizualnymi tworz±c nowe oryginalne dzie³a. Kopiowanie i manipulowanie materia³em jest do tego konieczne, lecz DRM temu zapobiega.

Kompania-matka Twojej wytwórni (Vivendi-Universal) gra wiod±c± rolê w wymuszaniu tych restrykcji na cyfrowej technologii. W miêdzyczasie stowarzyszenia handlowe takie jak RIAA (Stowarzyszenie Amerykañskich Producentów Fonograrficznych) ci±gle lobbuj± za coraz bardziej drakoñskimi karami, a tak¿e pozywaj± do s±du fanów, których oskar¿aj± o obchodzenie restrykcji.

Jako technicy zorganizowali¶my przedsiêwziêcie by pomóc podnie¶æ publiczn± ¶wiadomo¶æ zagro¿eñ, jakie niesie ze sob± DRM. Z powodu Twoich wcze¶niejszych osi±gniêæ jako muzyka i dzia³acza, posiadasz szacunek potrzebny do upublicznienia tej debaty. Kanadyjscy muzycy stworzyli ju¿ koalicjê maj±c± na celu sprzeciwienie siê praktykom ich wytwórni (musiccreators.ca), lecz wszêdzie potrzebujemy artystów ¶wiadomych tego, co dokonuje siê w ich imieniu. My ni¿ej podpisani wzywamy Ciê by¶ przemówi³ na korzy¶æ technologii i kultury wolnych od cyfrowych ograniczeñ.

(t³umaczy³em w locie, forumowe anglistki proszonê s± o zg³aszanie poprawek na priv)

Jak my¶licie? Mo¿e by napisaæ podobny list do polskich artystów w rodzaju Kazika czy sentora Cugowskiego?
True Pagan Winter Crew