My¶lê, ¿e 'observation' znaczy tu 'postrzeganie, spostrze¿enie' lub co¶ w tym gu¶cie. Chodzi mi o to, ¿e Mikael obserwuje ¶wiat i to, co siê w nim dzieje, ale pisz±c teksty przepuszcza fakty i spostrze¿enia przez filtr w³asnych emocji, wra¿liwo¶ci i fantazji, st±d ich "nierealno¶æ".
Podaæ przyk³ad? Wyobra¼ sobie, ¿e Mikael którego¶ jesiennego poranka widzi zamy¶lon± ¿onê siedz±c± przy oknie. Nachodzi go wena, wiêc bierze kawa³ek papieru i pisze "You wait by the window...", dalej daje siê ponie¶æ wyobra¼ni i tworzy The Funeral Portrait
W tym sensie s³owo 'obserwacja' ma uzasadnienie - autor zauwa¿y³ jaki¶ element otaczaj±cego go ¶wiata i przetworzy³ go w tekst. Robi± to, mam wra¿enie, wszyscy poeci od stworzenia ¶wiata
A ¿e Mike przypomina o tym na (prawie) ka¿dej p³ycie? Có¿, zmusza do my¶lenia, a i brzmi to lepiej ani¿eli zwyk³e 'album'